Pagina's

maandag 18 februari 2013

Home Made Pizza



Zaterdagavond ... Drukke dag gehad, weinig tijd om te koken. We zouden een kant-en-klare maaltijd in de oven kunnen steken, maar aangezien ik daar resoluut tegen ben, heb ik gekozen om pizza te maken. Snel, lekker en niet zo ongezond als die diepvriespizza's uit de winkel :-) Het enigste wat ik niet zelf heb gemaakt, is het pizzadeeg, dat komt uit de bioshop. 

De pizza heb ik belegd met restjes uit de koelkast. Ik had nog wat mozzarella, een halve paprika, rucola en een halve courgette over.

Ingrediƫnten voor 1 pizza:

  • 1/3 rode paprika, geschild en in blokjes
  • 1/3 gele paprika, geschild en in blokjes
  • 2 tomaten, ontpit en ontveld, in blokjes
  • 1/3 courgette, in dunne schijfjes
  • enkele zwarte olijven
  • 1/2 mozzarellabol, in plakken 
  • 1 blik tomatenblokjes
  • 1 el tomatenpuree
  • 1 sjalotje, in fijne stukjes
  • 1 teentje look, geplet
  • snuifje paprikapoeder
  • snuifje cayennepeper 
  • versgemalen zwarte peper 
  • fleur de sel
  • gedroogde oregano
  • gedroogde basilicum
  • gedroogde marjolein
  • een takje verse tijm
  • een blaadje laurier 
  • 1 bio pizzadeeg
  • Gerapste Parmezaanse kaas
  • Rucola (om af te werken)
Bereiding:

Verwarm de oven op 200°C. 

Maak eerst de tomatensaus. 
  • Plet het teentje look en snij het sjalotje en de look fijn. Doe een scheutje olijfolie in de pan en bak de look en het sjalotje aan in de olie. Voeg een eetlepel tomatenpuree toe. 
  • Voeg de tomatenblokjes toe aan de saus. Laat de saus een beetje inkoken en doe het takje tijm en blaadje laurier erbij. Kruid met peper & zout, cayennepeper (niet te veel !!), het paprikapoeder en de gedroogde kruiden. Laat de saus een 10-tal minuutjes pruttelen op een zacht vuurtje. 
De pizza: 
  • Nu komt het leukste: de pizza beleggen. Je kan hem eigenlijk met alles beleggen dat je lekker vindt. 
  • Doe de paprika's in kleine blokjes, ontvel en ontpit de tomaten en snij ze in kleine blokjes. Snij de courgette en mozzarella in fijne schijfjes.
  • Beleg de pizza met de tomatensaus, daarbovenop de schijfjes courgette, de blokjes paprika en tomaat, de mozzarella, de olijven. Werk de pizza af met versgeraspte parmezaan en strooi er goed wat gedroogde oregano op. Steek hem in een voorverwarmde oven van 200°C gedurende 20 minuten. 
  • Ik had nog wat rucola over, dus heb ik er nog wat rucola overgestrooid vooraleer ik de pizza serveerde. 
Smakelijk :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten